Omistaja: Jari Härkönen
Paikkakunta: Helsinki
dodge "the luumu" dart
Jos oikein muistan hankittiin mulle ekajenkki kaverin
kanssa yhteistyössä 2003 helmikuussa itä-vantaalta, auto oli ollut liikenteessä
ko.talven ja vasta katsastettuna se osteltiin pois aidolla 225+3man+7 1/4
yhdistelmällävarustettuna ja vaalean sinisenä. 2003 Kevään kaveri piti autoa
päivittäin ajossa ja kesän tullessa auto jäi vähemmälle huomiolle, johtuen
rikkoutuneesta takapyörän laakerista, laakeri vaihdettiin kesällä mut
kruisailtua ei ehditty suuremmin suorittaa? Syksyllä auto ajettiin sotkamoon
josta alkoi tulevan luumun seisonta. keväällä 2004 purin sisustan ruosteitten
tarkastuksen vuoksi ja löytyihän sitä suht paljon etu- ja takalattiat uusittiin,
runkoja vahvisteltiin, isäukko väänsi viel hieman pohjatöitä jotta mie sain sen
pilattua telalla maalaamalla:)
Tuli käytyä sinä syksynä parikin kertaa leimaa
kokeilemassa, toisella kerralla sen onnistuttua. Tosin dartti ei jäänyt
liikenteeseen pahennusta aiheuttamaan kun oli pieniä lämpö-ongelmia?
Uusi alku tuli vähän ennen loppiaista 2009 kun kaveri
tuumaili et hae dartti korialle ni enskesä ajetaan. hommasin töistä veturin ja
vuokrasin trailerin, hain dartin 20 tunnissa sotkamosta korialle:) Kone
purettiin, tehtiin sähköt samalla uusiksi(tai siis tallikaveri teki) ja
syyläriksi hommasin foordin 3000:sen traktorin syylärin. Vanhaan koneeseen ei
uusittu muuta kuin pari venttiiliä ja vakio nokka sen ylisuurenporauksen takia
(90mm), keväällä hain leiman ja kesä ajettiin kaikki kouvolan seudun
kruisingit, kulutuksen ollessa 30l/100km yks kurkkusella kaasarilla.
Syksyllä tehtiin normaali toimenpiteet nykyisin, ensin
autoon leima ja sit kone ylös. Talven aikana tuli laitettua eteen kaikki puslat
uutta ja levyjarrut tehostimineen. Koko kone uusittiin poraamalla yhdestä
stanulohkosta, kone porattiin .020 ylikokoon, kampura hierottiin .010
alikokoon, kansi käytettiin pajalla samalla vaihtaen siihen uudet direct
connectionin isommat viriventtiilit ja pronssi ohjurit yms, nokaksi sain
tilattua us-partsilta compin 268:n miedon nokan jota ei silloin saanut
suomeen(tilanne muuttui sen jälkeen:)niitähän on nyt hyllyssäkin) imusarja
muuttui alumiiniseen offenhauseriin uuden carterin 2-kurkkusen kaasarin kanssa
vakio pakosarjalla ja 2.5" pakoputkella alusta loppuun(taka-akselin
etupuolelle), pieniä muutoksia siis oli? Kulutus putosi seka-ajossa
13l/100km.
2010-11
Talvena panostettiin oikeastaan pelkästään kanteen ja
bensapuoleen pensalinja uusittiin ja lisättiin paluulinja, laitettiin sähköinen
pensapumppu, sähköflekti, kansi kävi virityspajalla jossa siitä hierottiin
aikalailla virtaava:) samalla vaihtui kaasutin puoli. Laitettiin siis 3kpl 40mm
solexin 2-kurkkusta vaakaimua eli triploiksi vai six-packiksi niitä nyt sit
kutsuis? niille varta vasten koneistetulla offenhauserin tripla-imusarjalla
lisäksi kaveri teki peltisarjan 3-2-1 sekä putkiston 3" loppuun asti
kannenrakentajan ohjeiden mukaan ja kulussahan oli huomattava ero
edelliseen:)
2011-12
Vaihdettiin 4-lovinen a-833 laatikko lattia manuaalilla,
jonka takia etusohva poistettiiin ja tilalle laitettiin puolikupit. Perä vaihtui
samalla 8 3/4:een johon lukko on viel asentamatta. Kone käytettiin osina ja
laakerit uusittiin, samalla kaasarit vaihtui 45mm webereihin ja syyläri alu
griffiniin. Alustaan laitettiin vakaajat kumpaankin päähän.
Tulevana talvena rakennetaan taas jotain kivaa;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti