Blogi Suomalaisille Mopar a-bodyille: Plymouth Valiant, Duster, Barracuda 1964-1969 ja Dodge Dart ja Demon. Jos haluat autosi esille laita sähköpostia osoitteeseen abodymoparit@gmail.com - muutama kuva ja vapaamuotoinen kertomus autosta.
tiistai 3. huhtikuuta 2012
46. Plymouth Duster 1973
Omistaja: Jari Romo
Paikkakunta: Ristiina
Duster on vuosimallia -73.ollut alunperin 225 ja 3-lovinen manuaali.
jossakin vaiheessa muutoskatsastettu 360-koneelle,en muista vuotta.
ostin tämän vuonna -98 vantaalta kun oli mielestäni halpa.ja kyllä se
olikin,15500 mummon-markkaa.muistan kun autoa mentiin katsomaan,niin
koko matkan mikkelistä vantaalle ajattelin että nyt pitää sitten pitää
tunteet kurissa ja katsoa kaikki kunnolla.no tämä tunteitten kurissa
pito loppui siihen kun myyjä täräytti kamppeen käyntiin,olin myytyä
miestä.maksoin käsirahan ja viikon päästä kävin hakemassa auton pois.
sinä keväänä mulla oli käyttöautona c-mallin kadett mikä pöllittiin,
niin ei auttanut kun ottaa duster maaliskuussa ajoon.vähän katsastus
jännitti,mutta ainut huomautus tuli tuulilasista,sekun on aika
kulahtanut.ja välillä oli kyllä oikeasti aika jännää,kun välillä
jäisilläkin teillä tuli ajeltua kesärenkailla,mutta siitäkin keväästä
selvittiin.ainut mikä talven mittaan oli käynyt,niin kyljestä oli
jonkun kittaukset haljennut pitkältä matkaa,tämän ratkaisin kätevästi
ralliruutu-teipillä,minkä vedin koko kyljen matkalle.antoi se mukavasti
näköäkin muuten yksitoikkoisen valkoiselle kyljelle.
tässä vaiheessa autossa oli tosiaan 360-pata lievästi viritettynä.
koneessa oli kai noin 9-puristukset,340 hipo-nokka,peltisarjat ja 600
vac holley performerin päällä.ja tuplaputket.askina 727 ja perä 8-
varttinen 3,21 välityksellä.vai oliko se 3,23...
etupenkkeinä oli saabin(EI!) jakkarat.etu- ja takapenkit oli
päällystetty kellertävän-ruskeilla istuinsuojilla,tosi törkeät.samaa
kangasta oli laitettu myös kattoon.itse kyhäsin takapenkkiin mustan
verhoilun ja etupenkkeihin löysin kotoa vanhat saabin siedettävämmän
ruskeat suojat.katto olikin helppo,kun se on jotain kovaa pahvia?tähän
liimasin mustan plyyssin.ainut että ollut kattoluukku joskus,niin sen
kohdalla on edelleen pussilla se kangas,pitäs tämä rakentaa joskus
uusiks.
pari kesää tällä ajelin ja sitten otin sen projektiksi.ja on edelleen
ikävä kyllä sillä tiellä.väliin on sattunut muutama tallin vaihto.yhden
talven seisoi porukoitten pihalla.tässä vaiheessa myös maalasin auton
mattamustalla,kun olin kyljestä hionut kitit pois ja kitannut uudestaan.
talli kun lähti alta,niin piti äkkiä vetää joku maali päälle...sitten
se oli pari-kolme vuotta eräässä navetassa säilössä.viime syksynä
kotiutui pitkästä aikaa omalle tontille,niin jospa tuon pikkuhiljaa
saisi taas läjäänkin.periaatteessa pitäisi moottori rakentaa ja
laatikko.ja joku perä,kun nykyisessä on sattuneesta syystä kempinlukko.
vaihdon nimittäin tuohon jossakin välissä 4,1-välityksen ja samassa
yhtydessä perä hitsattiin lukkoon.oli tasauspyörästöstä lähtenyt
hampaita kävelemään.
moottoriin on jo uusia osia hommattu,mm kb:n hyper-männät,victor 340-
imusarja,kansissa nykyään 2,02 imuvenat.727-laatikkoon olis 3000
stallilla turbiini yms jännää on tullut hommattua.ehkä tämä vielä
joskus tästä valmistuu :)
jos edelliset omistajat tunnistaa auton,niin kiva olisi kuulla juttuja
että mitä autolle on ennen minua tehty.tavoittaa od:lta nimimerkillä
duster73.
Ex-valiantti.
Taisin tämän myydä -05 pois.alunperin ollut
225 kutosella.ostaessa oli jo muutoskatsastettu 318 koneelle.laatikkona
oli 904,johon joku oli rakennellut itse manuaalikoneiston.perä oli
kasikolmevarttinen 2,76 välityksellä.tämä tuli mulle vaihdossa -77
aspeniin.tässä oli helvetisti peltitöitä,ennen kun sen pysty viemään
leimalle.ekan kesän ajoin tekniikan puolesta ihan näineen,syksyllä
alkoi jo tuntua aika laskalta ja laatikkokin luisti.
syksyllä nostin padan ja laatikon ylös ja molemmat lihoiksi.koneen
laiskuuskin selvisi,kolmesta sylinteristä oli jompikumpi nokka kulunut
melkein pyöreäksi.ihmeen tasaisesti kuitenkin kävi.tämä tuli
rengastettua ja uudet laakerit.nokaksi tuli 340-koneen hiponokka,
kansista porttasin kanavat,päälle tuli holleyn 600 vacuumi ja performer
imusarja.ja flowtecin peltisarjat ja tuplaputket,mitkä tuli ulos
molemmilta puolilta taka-akselin edestä.laatikonkin laitoin,olikin eka
automaatti minkä olen rempannut,toistaiseksi myös viimeinen.tämä
menikin näillä palikoilla kohtuu hyvin.turbiini olis saanut olla vähän
kireämpi ja välityskin oli vähän pitkä.kulki kyllä lujempaa kun
uskalsin ajaa :)
takajousethan tähän oli myös joku rakentanut.olivat aika jäykät ja
niinkuin kuvasta näkyy,niin myös perä kulki aika ylhäällä.minusta tämä
oli kuitenkin maantiellä oikein mukava peli ajella.tämän laitteen
hävitys harmittaa jonkun verran,vaikka korissa olis vielä laittoa
ollutkin,jos olis siistin halunnut.
minulla ollut myös käyttöautona -67 dart.muistaakseni oli vuosimallia
-67...tämä oli 225+904 yhdistelmällä.oli myös mukava peli,mitä nyt
kylmä ilma tuppasi tulemaan ovitiivisteistä sisälle.tästä on vain yksi
jälkeenpäin netistä löytynyt todella huono kuva,etten kehtaa sitä
laittaa.tämän rekisteri oli bns-? jos jollain näistäkin tietoa,niin
kiinnostaisi tietää.ja tosiaan minut tavoittaa od:lta nimimerkillä
duster73.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti