Blogi Suomalaisille Mopar a-bodyille: Plymouth Valiant, Duster, Barracuda 1964-1969 ja Dodge Dart ja Demon. Jos haluat autosi esille laita sähköpostia osoitteeseen abodymoparit@gmail.com - muutama kuva ja vapaamuotoinen kertomus autosta.
sunnuntai 22. huhtikuuta 2012
51. Dodge Dart GT 1969
Omistaja Kari Takala
Muuttoautona tullut suomeen kutoskoneeella, automaatilla ja muilla herkuilla. Alun perin ruskea vinyylikatolla, sittemmin metallihopea ja nykyään Viperin keltainen. Auto on läpikäyty useempaan otteeseen ja nykyään mukavassa kruisailukunnossa. Ostin auton 2011 ja sille suoritettiin käyttöentisöinti talvella. Tekniikka on hieman piristetty 360, 727 laatikko, 8 1/4" lukkoperä sekä molemmat tehostimet ja levyjarrut edessä. Suorituskykyä mahdollisesti koeponnistetaan tapahtumissa kesällä.
50. Dodge Dart GTS 1969
Euroopassa (Belgiassa) CKD-tuotannossa kasattu Dodge Dart GTS 1969. Alunperin 340 koneella, nyt 440. Vaihteistona 727 ja peränä alkuperäinen 8 3/4.
lauantai 21. huhtikuuta 2012
49. Dodge Dart convertible 1967
Omistaja: Jussi Mäkinen
Paikkakunta: Lappeenranta
Auto on Dodge Dart 1967, vaikka ulkoisesti sitä voisi luulla -69 malliksi. Auto on korinvaihto eli papereissa lukee 4D, tehty joskus 80-luvulla. Dodge on ollut Lappeenrannassa vuodesta -95 ja itse ostin sen veljeltäni 2008. Tekniikkana 383+727, peltisarjoille on jouduttu tekemään sisälokareihin reijät, jotta mahtuvat olemaan. Keulaltaan tuo on kuusseiska, konepelti mallia GTS ja perästä valot, sekä takapaneeli -69, eli siis omasta mielestäni kaikki hienoimmat jutut!
Viime kesänä ajoin Dartilla pienen kolarin, joten auto on tällä hetkellä työn alla ja varaosa-autoksi sille tuli hankittua umpilaho 4D Dart, josta haalitaan joitakin varaosia ja lopuille laikkaa. Valmistumisajankohta on jossain tulevaisuudessa, nyt auto on grillissä, peltiä on laitettu reilusti, mm. uudet takakyljet.
perjantai 6. huhtikuuta 2012
48. Plymouth Duster 1970
Omistaja: Matti Simola
Paikkakunta: Rovaniemi
Kerho: Midnight Sun Cruisers
Ostin auton ?09 talvella ylivieskasta ja ja ajelin sillä oranssina sen kesän. Tuli syksy ja aloin päivittämään eteen levyjarruja ja hitsaamaan pohjaan pari paikkaa mutta homma lähti käsistä ja purkasin koko auton osiksi ja hitsasin peräpään lähes kokonaan uusiksi. Kesä ?10 ei tullu ajettua ollenkaan kun ei kerenny maalauttaa autoa ja syksyllä dusteri kasattiin rullaavaksi levyjarrut edessä, kevät talvella ?11 dusse sai kauniin vihreän värin pintaansa ja uudet gragarin teräs vanteet alle ja samalla tekniikalla ajeltiin sitte 2011 kesä. Laatikko on shift kitillä varustettu ja vakio turpiinista stalli nostettu 904 ja perässä on kasivartti 3.55 välityksellä ja moparin levylukolla . Talvella 2012 360 purettu kone osiksi ja laitettu uuttaa osaa kb 9.8 ruttuset männät,scatin kanget,comp camsin 274H EX nokkaa,650 tuplapumppu holleyta jne, kone viel kasaus vaiheessa mutta kesäksi 2012 pääsee ajamaan.
keskiviikko 4. huhtikuuta 2012
47. Dodge Dart 1966
Omistaja: Jari Romo
Paikkakunta: Ristiina
Projektina tuo -66 dart.se toivon mukaan
tulee tänä kesänä liikenteeseen.tämän vaihdoin dodge d-150 pikkariin.
tämä ollut alunperin 170 padalla,vaihdelaatikosta en osaa sanoa.nyt
kuitenkin 273 ja 904.peränä seiskavartti 3,55 välityksellä.ollut
alunperin turkoosin värinen,mutta edellisen omistajan toimesta ikävä
kyllä maalattu mattamustaksi.sellaisena saa nyt toistaiseksi mennä.
autoon oon myös joku vaihtanut joko uudemman (73->) a-bodyn levyjarrut,
tai sit nuo on aspenista.en ole sen tarkemmin tutkinut.perä kyllä on
uudemmasta a-bodysta,siinä kun on isojako.
edellinen omistaja kauppatilanteessa mainitsi ettei se kulje juuri
mihinkään,vetoja ei siis ole.no ostopäivänä kävin kaupalla ja tottahan
se olikin.esim kaasuläpät aukesi 1/3 täydestä,venttiilit ei juuri
auenneet yms.nostinkin moottorin samana syksynä jo pois.ainut ettei ole
lämmintä tallia,niin itse moottorin purku jäi keväälle.nokasta olikin
melkein kaikki nokat kuluneet pyöreiksi,männänrenkaat oli lähes kaikki
palasina ja kaasari/imusarja-kombinaatiokin oli vähän mitä sattuu.esim
imusarjan kaasarivastinpinnassa on 4 reikää kurkuille,mutta tähän oli
laitettu päälle isolla reiällä oleva laippa ja tähän oli sitten kaasari
pultattu kiinni,holley kun ei tuohon vakio imusarjaan mene kuin laipan
kanssa.nythän siihen on oikeanlainen laippa tehty/muokattu,kun ihan
valmista ei ollut.
kasasin siis koneen viime keväänä.ainut mikä harmittaa,on etten
löytänyt hyvää lohkoa mistään ja tuo omansa on aika kulunut 040
ylikoossa oleva,mutta näillä nyt toistaiseksi.jälkeenpäin kuulin että
kaverilla olisi,täytyy se hakea pois ja rakentaa myöhemmin siitä.
commandon korkeapuristeiset männät multa hyllystä jo löytyykin.lisäksi
muutin venttiilikoneiston hydrauliseksi,nokaksi tuli muistaakseni
purplen 268/272 nokka.kanavat on kansista sopivasti avarrettu ja päällä
tosiaan 273-koneen oma nelikurkkuisen imusarja ja 600 vac holley.
hookerin osittain lokarien läpi menevät peltisarjatkin ostin,on muuten
aika kallis rakennussarja,ei todellakaan käynyt suoraan paikoilleen.
laatikko pitäisikin kuulemma olla vasta rempattu ennenkuin auto tuli
minulle.vanhoista varastoista kaivoin siihen venttiilipöydän,missä
shift kitti kiinni,saa nähdä toimiiko.turbiiniksi tuli vakiosta
muokattu,stalli pitäisi olla jossain 2500 paikkeilla.lukkoperä olisi
tietysti hyvä,mutta saa toistaiseksi mennä ilman.
sähköthän tuohon oli myös edellinen omistaja jollakin teettänyt.ei voi
kyllä komeiksi sanoa.releitä niin perhanasti,melkein kaikki on punaista
johtoa muuttuaen välillä väriäkin.kiva selvitellä että mikä menee
minnekkin.mutta noita olis tarkoitus vielä siistiä.ja onhan tässäkin
tosiaan ne niin hyvä saabin penkit.en tykkää...ja shifterinähän tässä
oli joku taunuksesta otettu.pro-matic kakkonen siihen nyt tulee minun
toimesta.ja toistan taas itseäni,eli kaikki tieto aiemmista vaiheista
kiinnostaa tästäkin autosta.olen siis od:lla nimimerkillä duster73.
tiistai 3. huhtikuuta 2012
46. Plymouth Duster 1973
Omistaja: Jari Romo
Paikkakunta: Ristiina
Duster on vuosimallia -73.ollut alunperin 225 ja 3-lovinen manuaali.
jossakin vaiheessa muutoskatsastettu 360-koneelle,en muista vuotta.
ostin tämän vuonna -98 vantaalta kun oli mielestäni halpa.ja kyllä se
olikin,15500 mummon-markkaa.muistan kun autoa mentiin katsomaan,niin
koko matkan mikkelistä vantaalle ajattelin että nyt pitää sitten pitää
tunteet kurissa ja katsoa kaikki kunnolla.no tämä tunteitten kurissa
pito loppui siihen kun myyjä täräytti kamppeen käyntiin,olin myytyä
miestä.maksoin käsirahan ja viikon päästä kävin hakemassa auton pois.
sinä keväänä mulla oli käyttöautona c-mallin kadett mikä pöllittiin,
niin ei auttanut kun ottaa duster maaliskuussa ajoon.vähän katsastus
jännitti,mutta ainut huomautus tuli tuulilasista,sekun on aika
kulahtanut.ja välillä oli kyllä oikeasti aika jännää,kun välillä
jäisilläkin teillä tuli ajeltua kesärenkailla,mutta siitäkin keväästä
selvittiin.ainut mikä talven mittaan oli käynyt,niin kyljestä oli
jonkun kittaukset haljennut pitkältä matkaa,tämän ratkaisin kätevästi
ralliruutu-teipillä,minkä vedin koko kyljen matkalle.antoi se mukavasti
näköäkin muuten yksitoikkoisen valkoiselle kyljelle.
tässä vaiheessa autossa oli tosiaan 360-pata lievästi viritettynä.
koneessa oli kai noin 9-puristukset,340 hipo-nokka,peltisarjat ja 600
vac holley performerin päällä.ja tuplaputket.askina 727 ja perä 8-
varttinen 3,21 välityksellä.vai oliko se 3,23...
etupenkkeinä oli saabin(EI!) jakkarat.etu- ja takapenkit oli
päällystetty kellertävän-ruskeilla istuinsuojilla,tosi törkeät.samaa
kangasta oli laitettu myös kattoon.itse kyhäsin takapenkkiin mustan
verhoilun ja etupenkkeihin löysin kotoa vanhat saabin siedettävämmän
ruskeat suojat.katto olikin helppo,kun se on jotain kovaa pahvia?tähän
liimasin mustan plyyssin.ainut että ollut kattoluukku joskus,niin sen
kohdalla on edelleen pussilla se kangas,pitäs tämä rakentaa joskus
uusiks.
pari kesää tällä ajelin ja sitten otin sen projektiksi.ja on edelleen
ikävä kyllä sillä tiellä.väliin on sattunut muutama tallin vaihto.yhden
talven seisoi porukoitten pihalla.tässä vaiheessa myös maalasin auton
mattamustalla,kun olin kyljestä hionut kitit pois ja kitannut uudestaan.
talli kun lähti alta,niin piti äkkiä vetää joku maali päälle...sitten
se oli pari-kolme vuotta eräässä navetassa säilössä.viime syksynä
kotiutui pitkästä aikaa omalle tontille,niin jospa tuon pikkuhiljaa
saisi taas läjäänkin.periaatteessa pitäisi moottori rakentaa ja
laatikko.ja joku perä,kun nykyisessä on sattuneesta syystä kempinlukko.
vaihdon nimittäin tuohon jossakin välissä 4,1-välityksen ja samassa
yhtydessä perä hitsattiin lukkoon.oli tasauspyörästöstä lähtenyt
hampaita kävelemään.
moottoriin on jo uusia osia hommattu,mm kb:n hyper-männät,victor 340-
imusarja,kansissa nykyään 2,02 imuvenat.727-laatikkoon olis 3000
stallilla turbiini yms jännää on tullut hommattua.ehkä tämä vielä
joskus tästä valmistuu :)
jos edelliset omistajat tunnistaa auton,niin kiva olisi kuulla juttuja
että mitä autolle on ennen minua tehty.tavoittaa od:lta nimimerkillä
duster73.
Ex-valiantti.
Taisin tämän myydä -05 pois.alunperin ollut
225 kutosella.ostaessa oli jo muutoskatsastettu 318 koneelle.laatikkona
oli 904,johon joku oli rakennellut itse manuaalikoneiston.perä oli
kasikolmevarttinen 2,76 välityksellä.tämä tuli mulle vaihdossa -77
aspeniin.tässä oli helvetisti peltitöitä,ennen kun sen pysty viemään
leimalle.ekan kesän ajoin tekniikan puolesta ihan näineen,syksyllä
alkoi jo tuntua aika laskalta ja laatikkokin luisti.
syksyllä nostin padan ja laatikon ylös ja molemmat lihoiksi.koneen
laiskuuskin selvisi,kolmesta sylinteristä oli jompikumpi nokka kulunut
melkein pyöreäksi.ihmeen tasaisesti kuitenkin kävi.tämä tuli
rengastettua ja uudet laakerit.nokaksi tuli 340-koneen hiponokka,
kansista porttasin kanavat,päälle tuli holleyn 600 vacuumi ja performer
imusarja.ja flowtecin peltisarjat ja tuplaputket,mitkä tuli ulos
molemmilta puolilta taka-akselin edestä.laatikonkin laitoin,olikin eka
automaatti minkä olen rempannut,toistaiseksi myös viimeinen.tämä
menikin näillä palikoilla kohtuu hyvin.turbiini olis saanut olla vähän
kireämpi ja välityskin oli vähän pitkä.kulki kyllä lujempaa kun
uskalsin ajaa :)
takajousethan tähän oli myös joku rakentanut.olivat aika jäykät ja
niinkuin kuvasta näkyy,niin myös perä kulki aika ylhäällä.minusta tämä
oli kuitenkin maantiellä oikein mukava peli ajella.tämän laitteen
hävitys harmittaa jonkun verran,vaikka korissa olis vielä laittoa
ollutkin,jos olis siistin halunnut.
minulla ollut myös käyttöautona -67 dart.muistaakseni oli vuosimallia
-67...tämä oli 225+904 yhdistelmällä.oli myös mukava peli,mitä nyt
kylmä ilma tuppasi tulemaan ovitiivisteistä sisälle.tästä on vain yksi
jälkeenpäin netistä löytynyt todella huono kuva,etten kehtaa sitä
laittaa.tämän rekisteri oli bns-? jos jollain näistäkin tietoa,niin
kiinnostaisi tietää.ja tosiaan minut tavoittaa od:lta nimimerkillä
duster73.
maanantai 2. huhtikuuta 2012
45. Dodge Dart GT 1964
Omistaja: Michel Seeck
Paikkakunta:
Auto ollut mulla Vuodesta -92 jolloin sen löysin hyrylästä autoliikkeestä,
ja sehän oli rakkautta ensi silmäyksellä. Tekniikkana 360, 727 ja 8 1/4
lukolla. Alkuun auto oli kesäisin jokapäiväinen liikkumaväline. Eikä kauan
mennyt kun virittäminen alkoi....
Ostettaessa auto oli kaunis punainen, Sitten tuli race harmaa pohjamaali,
puolikiiltävä harmaa mattamustilla liekeillä, jollainen se
olikin toistakymmentä vuotta ja pääsi jopä veekasin kiihdytyspäivien
raporttiin kuvan kera. 2009-10 talvena alkoi muutokset nykyiseen. Pinta
muuttui keltaiseksi ja tekniikka nykyiseksi: koneesta jäi lohko ja
kampiakseli ja kansiksi ruuvattiin W2:set sellaisenaan ja alettiin tutustua
E-85:een. Laatikko sama 727 rempattuna CRT:n palikoilla ja jo vuosia
aiemmin hankittu 8" limppu. Peräkin räjähti jo 90- luvulla ja tilalle
tuli 8 3/4 joka on kavennettu jo useampaan otteeseen.
Kiihdytys on aina kiinnostanut ja kyläkisoja tulikin kierrettyä
toistakymmentä vuotta. 2010 Sitten siirryttiin unelman toteuttamiseen, eli
oikeisiin Fyyran kisoihin. Eka kausi oli aika hakua uuden
tekniikan/polttoaineen kanssa, ja parhaaksi ajaksi saatiin 11.94. Hikisesti
saavutettu tavoite ja kauden viimeinen lähtö. Olin saattanut mainita, et
jos ei mee 11 puolelle, myyn auton ensimmäiselle , joka jotain tarjoaa...
Seuraavana talvena kannet sai sitten hoitoa ja samantein ajat tippu
mataliin 11 sekan aikoihin ja tekniikka toimi moitteitta koko kesän. Kympin
puolelle päästiin kolmasti, joka oli ultimate tavoite, parhaan ollessa
10.83/198.
Auto on edelleen leimattu katupeli, ja kävin ajelemassa parit porvoon
ruisingit ja maisema-ajot. Tuli muutaman kerran ajeltua
duuniinkin. Kulutuslukemat vähän hillitsee katuajoja. Se on lähempänä 60
litraa/100km. Tosin E-85:ttä. Mut joka sentin arvoista!!!
Taas on autoa päivitetty talven aikana. Tekniikka pysyy samana, kun on
vahva tunne ettei kaikkea ole vielä puserrettu irti siitä. Aikojen
parannusta on lähdetty hakemaan "ruostekorjauksista", joista löytyy
enempi: http://kuvablogi.com/blog/37096/