perjantai 12. lokakuuta 2012

64. Dodge Dart 1964






Omistaja: Jari Härkönen
Paikkakunta: Helsinki

dodge "the luumu" dart

Jos oikein muistan hankittiin mulle ekajenkki kaverin kanssa yhteistyössä 2003 helmikuussa itä-vantaalta, auto oli ollut liikenteessä ko.talven ja vasta katsastettuna se osteltiin pois aidolla 225+3man+7 1/4 yhdistelmällävarustettuna ja vaalean sinisenä. 2003 Kevään kaveri piti autoa päivittäin ajossa ja kesän tullessa auto jäi vähemmälle huomiolle, johtuen rikkoutuneesta takapyörän laakerista, laakeri vaihdettiin kesällä mut kruisailtua ei ehditty suuremmin suorittaa? Syksyllä auto ajettiin sotkamoon josta alkoi tulevan luumun seisonta. keväällä 2004 purin sisustan ruosteitten tarkastuksen vuoksi ja löytyihän sitä suht paljon etu- ja takalattiat uusittiin, runkoja vahvisteltiin, isäukko väänsi viel hieman pohjatöitä jotta mie sain sen pilattua telalla maalaamalla:)
Tuli käytyä sinä syksynä parikin kertaa leimaa kokeilemassa, toisella kerralla sen onnistuttua. Tosin dartti ei jäänyt liikenteeseen pahennusta aiheuttamaan kun oli pieniä lämpö-ongelmia?
Uusi alku tuli vähän ennen loppiaista 2009 kun kaveri tuumaili et hae dartti korialle ni enskesä ajetaan. hommasin töistä veturin ja vuokrasin trailerin, hain dartin 20 tunnissa sotkamosta korialle:) Kone purettiin, tehtiin sähköt samalla uusiksi(tai siis tallikaveri teki) ja syyläriksi hommasin foordin 3000:sen traktorin syylärin. Vanhaan koneeseen ei uusittu muuta kuin pari venttiiliä ja vakio nokka sen ylisuurenporauksen takia (90mm), keväällä hain leiman ja kesä ajettiin kaikki kouvolan seudun kruisingit, kulutuksen ollessa 30l/100km yks kurkkusella kaasarilla.
Syksyllä tehtiin normaali toimenpiteet nykyisin, ensin autoon leima ja sit kone ylös. Talven aikana tuli laitettua eteen kaikki puslat uutta ja levyjarrut tehostimineen. Koko kone uusittiin poraamalla yhdestä stanulohkosta, kone porattiin .020 ylikokoon, kampura hierottiin .010 alikokoon, kansi käytettiin pajalla samalla vaihtaen siihen uudet direct connectionin isommat viriventtiilit ja pronssi ohjurit yms, nokaksi sain tilattua us-partsilta compin 268:n miedon nokan jota ei silloin saanut suomeen(tilanne muuttui sen jälkeen:)niitähän on nyt hyllyssäkin) imusarja muuttui alumiiniseen offenhauseriin uuden carterin 2-kurkkusen kaasarin kanssa vakio pakosarjalla ja 2.5" pakoputkella alusta loppuun(taka-akselin etupuolelle), pieniä muutoksia siis oli? Kulutus putosi seka-ajossa 13l/100km.
2010-11

Talvena panostettiin oikeastaan pelkästään kanteen ja bensapuoleen pensalinja uusittiin ja lisättiin paluulinja, laitettiin sähköinen pensapumppu, sähköflekti, kansi kävi virityspajalla jossa siitä hierottiin aikalailla virtaava:) samalla vaihtui kaasutin puoli. Laitettiin siis 3kpl 40mm solexin 2-kurkkusta vaakaimua eli triploiksi vai six-packiksi niitä nyt sit kutsuis? niille varta vasten koneistetulla offenhauserin tripla-imusarjalla lisäksi kaveri teki peltisarjan 3-2-1 sekä putkiston 3" loppuun asti kannenrakentajan ohjeiden mukaan ja kulussahan oli huomattava ero edelliseen:)
2011-12

Vaihdettiin 4-lovinen a-833 laatikko lattia manuaalilla, jonka takia etusohva poistettiiin ja tilalle laitettiin puolikupit. Perä vaihtui samalla 8 3/4:een johon lukko on viel asentamatta. Kone käytettiin osina ja laakerit uusittiin, samalla kaasarit vaihtui 45mm webereihin ja syyläri alu griffiniin. Alustaan laitettiin vakaajat kumpaankin päähän.
Tulevana talvena rakennetaan taas jotain kivaa;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti