maanantai 5. maaliskuuta 2012

10. Plymouth Valiant 1969






Omistaja: Tommi Hammerberg
Paikkakunta:

Ostin auton joskus 1985-1986, silloin siinä oli kiinni 225+904+7 1/4". Seuraavana vuonna koneeksi vaihtui 360. Motoparkissa kävin vuonna 1988 koittamassa kulkuja ja paras aika oli 14.8. Sitten konetta hieman piristeltiin, lootaksi vaihtui 727 ja peräksi Dana 60, parhaaksi ajaksi jäi tuolla tekniikalla 12.9, autolla ajettiin vielä tuossa vaiheessa kesät ja talvet, myös siirtymiset kisapaikoille ajamalla.

Joskus 90-luvun alussa koneeksi vaihtui 440, rengastettu matalapuristeinen motti miedolla hydraulinokalla varustettuna. Auto meni parhaimmillaan tuolla koneella 2005 12.5.

Vuodeksi 2006 koneeseen tuli mekaaninen laahurinokka, korkeampipuristeiset männät ja tilavuudeksi 464. Sillä auto meni heti ekassa kisassa 11.4. Ja vuodeksi 2007 rakennettiin kehikko. Erinäisten konerikkojen takia myöhemmin tilavuudeksi tuli 493 ja kaasariksi tuli dominaattori, sitten vielä kun sain paremmat renkaat niin tuolla kombinaatiolla paras aika oli 10.7 ja paras loppunopeus 200.

Vuodeksi 2011 tuli enempi muutoksia: spooli, 8" turbiini, Stage 6 kannet + imusarja sekä transbreikki. Breikistä oli enempi haittaa kuin hyötyä (loota ja kardaanivaurio). Paras aika toistaiseksi 10.51 ja loppunopeus 205.9

Autoa ei ole katsastettu pariin vuoteen, mutta kaikki muutokset on rekisteriotteessa (paitti 16.5 tuuman takarenkaat).


Päivitys 02/2013: Kesällä 2012 tuli käytyä Sämpyn dynossa ja samall reissulle sain Hookerin Super Compit peltisarjat lainaksi. Tulos oli 644hp ja 858Nm. Niillä eväillä aika parantui 10.38 ja 211.94 km/h. Ens kesäksi vaihtuu ainakin nokka-akseli ja peltisarjat.

Kesäksi 2013 löytyi halvalla käytetty rullanokka ja nostajat, jouset ja retskut löytyivät myös käytettynä. Itte tuli tehtyä 2 1/8” peltisatsit lyhyemmillä primääreillä. Nokka osoittautui kuitenkin liian rajuksi lopulle autolle, paras aika oli 10.4.

Kesäksi 2014 joutui hankkimaan uuden miedomman rullanokan kun käytettyjä ei oikein ollut tarjolla,  tässä asteita vain 276/284 .050” nostolla. Perävälityksen vaihdoin 4,56:een ja koneeseen tuli lisäksi uudet männänrenkaat. Kone kävi valmistuttuaan pihalla ehkä 5min ja sitten siitä suoraan motoparkkiin. Heti ensimmäisessä lähdössä syntyi uus ennätys ja myös vuoden paras aika 10.03. Paras loppunopeus 214. Kierroksia oli lähdössä vissiin liikaa ja jotain särkyi, koska ajat lähtivät huononemaan siitä pikkuhiljaa. Toisen kerran ajan parannusta yritettiin finaaleissa, mutta auto ei kulkenut enää alle 10.2.

2018 aika parantui 9.935 ja 220.54 km/h.Mitään muuta muutosta ei oikeastaan ollut kuin uudet renkaat ja turbiinin stallia muistaakseni muutettu.

2019 tuli käytyä taas Sämpyn dymossa ja lukemat oli 705@6500 ja 853Nm@4800. Dynossa ei oikeastaan mitään säätöä ehditty tekemään kun yksi keinuvipu oli hajalla aika meni sen etsimiseen ja korjaamiseen.

Ehjä löytyi onneksi Aukion Jykältä. Samana vuonna ennätys parantui lukemaan 9.90.


1 kommentti:

  1. Pitkä on historia ja kehitys kaari, kevyestä kutosen koneella varustetusta moparista, raskaamman luokan "katuautoksi"

    VastaaPoista