sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

28. Plymouth Valiant V100 1966





Omistaja: Anne Leinonen
Paikkakunta: Laukaa

Ostin tämän´66 Valtterin ystävältäni maaliskuussa 2011. Myyjä haki auton ajamalla
Laukaaseen Juupajoelta talvisäilytyspaikasta maaliskuun lopun liukkailla, vaihtoi
siihen vielä uuden pissapojan pumpun, vaihtoi öljyt ja käytti auton
katsastuksessa ennen kaupantekoa. Reilua sanon minä.
 

Talvella 2010 edellinen omistaja oli tehnyt kattavasti koneremonttia autoon, mm.
sylinterit hoonattu, laakerikaulat kiillotettu, venttiilit hiottu, kaikki
laakerit vaihdettu, männänrenkaat uusittu, nokka-akseli ja nostajat vaihdettu,
vauhtipyörä sorvattu, kytkinpaketti uusittu ja vaihdelaatikon öljyvuoto
korjattu.

Nyt tässä kuluneen vuoden aikana autoon on tehty monenmoista ehostusta, mainittakoon mm.
uuden kaasarin asennus, kytkinvivuston kiinnityksiä korjailtu, kaiuttimet
asennettu hattuhyllylle tyyliä kunnioittaen, kuskin puolen tupakki-ikkuna
vaihdettu ehjään (ei vihellä enää!), takapenkin jalkatilaa maalattu, vaihdettu
ehjä pissapojan säiliö, syyläriin uusi termostaatti, takakontin tiiviste
korjattu jne. Suurimpana yksittäisenä projektina oli tuulilasin ja ?tiivisteen vaihto.
Edellinen lasi oli reunoiltaan sumentunut valkoiseksi ja lasi muutenkin
huonokuntoinen lukuisten pikkunaarmujen vuoksi. Lasin sain hankittua Kuttilasta
ja tuulilasintiivistettä saikin metsästää kuukausikaupalla. Ison meren
takaakaan ei millään löytynyt, vastattiin vain, että valmistaja on toistaiseksi
lakannut tekemästä. Vihdoin syyskuun lopulla tiivistettä alkoi taas saamaan ja
sain vietyä lasin vaihdettavaksi. Ja totta kai alareunasta vanhan tiivisteen
alta paljastui ruostevaurioita, jotka putsattiin, hiottiin ja paikattiin ennen
uuden tiivisteen ja lasin paikalleen laittoa.

Auto laitettiin talviseisontaan marraskuun alussa ja se on ollut nyt talven yli
suojassa säiden armoilta. Talven mittaankin on autoa kunnostettu entistä
ehommaksi. Suoristettiin konepellin asentoa niin, ettei se irvistä enää
yläreunastaan. Pakoputkiremonttia tehtiin helmikuussa ja tee-se-itse-taitojakin
tarvittiin, kun pakosarjan laippaan piti askarrella alumiinipellistä
tiivistyskappaletta. Täysi kierros uusia renkaita odottaa nyt vanteille laittoa
ja lisäksi aion kevään aikana vielä käydä teettämässä leopardikankaasta
penkinpäälliset sekä oikean takaoven ruostevaurio pitäisi laittaa kuntoon ja
maali päälle. Myös mittaristossa olisi laittoa.

Auton huoltohistoriasta on tallessa parikin vihkoa, ja ainakin se on liikennöinyt
Helsingin seudulla (1997), Lappeenrannassa (2007), Anjalankoskella (2008). Olisi mielenkiintoista kuulla tämän auton
historiasta jotain tietäviä, rekisterinumero on ADZ-53, sähköpostia voi laittaa
akleinonen@hotmail.com.
 

- Kone 225cid
- 3-vaihteinen manuaali
- 7 ¼ perällä
- 6 hengelle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti