keskiviikko 14. maaliskuuta 2012

33. Dodge Dart Swinger 1969







Omistaja: Heimo Järkkä
Paikkakunta: Helsinki

Hankin Swingerin alkuvuodesta 1983. Auto oli tekniikaltaan
kovin tavallinen "Suomi-auto". 225cid kutonen ja 904
automaattilaatikko + 7 ja vartti taka-akseli.,
sohvapenkki ja rattikarahka.
Tehostetut jarrut kuitenkin löytyivät mikä oli plussaa
jatkoa ajatellen.
Auto on käynyt läpi pari vaihetta toisella tekniikalla.
Kutosen tilalle tuli ensin 340cid pikkulohko, 727 automaatti
ja 8 ja kolmevarttinen perä.
Tuolla tekniikalla ajeltiin vuoden verran ja sen jälkeen
tilalle tuli isolohko 440cid.
Koska painoa tuli tässä vaiheessa runsaasti lisää
niin tehtiin kavereiden kanssa autoon lasikuidusta
flippikeula.
Auto oli pääsääntöisesti katuliikenteessä 1983-1991, kaikki
Helsingin ja lähiseudun kruisingit tuli käytyä läpi.
Muutamissa kokoontumisajoissa käytiin myös.
Tottakai oli kiva käydä kokeilemassa auton suorituskykyä
myös katuautokisoissa Hangossa, Kauhajoella,
Motoparkissa ja Alastarossa. Vakiolla 440'llä päästiin
14 sekunnin aikoihin ja hiukan viriteltynä paras veto vuodelta
1991 oli 11.72/189kmh.
Tämän jälkeen auto laitettiin lepoon n. 18 vuoden ajaksi.
Auton saaminen uudelleen käyttöön alkoi kangastella v. 2009.
Kovin hitaasti projekti etenee, tähän mennessä auto on purettu
peltikuoreksi, käytetty soodapuhalluksessa ja juuri nyt odottaa pääsyä peltitöihin
toukokuussa 2012.
Mukana muutama kuva jossa näkyy Swinger erilaisissa kuoseissa
ja tilanteissa. Mattamustana ollaan Hangon katuautokisoissa v. 1984, sillä
kertaa katsojien joukossa. Puolikiiltävä keltainen väritys oli seuraava
vaihe, kuva on Helsingin Konalasta, Aro-yhtymän (Autokeskus)
edestä kulkevalta tien mutkasta kuvattuna joskus vuonna 1986.
Oranssi puolikiiltävänä Swinger kuvattuna Kauhajoen kisoissa 1990.
Uudessa tallipaikassa oleva kuva on syksyä 2010 ennen soodapuhallukseen
vientiä. Auto on vielä vuoden 1991 kuosissa tarroineen kaikkineen.
Soodapuhalluksen jälkeen auto on pelkällä peltipinnalla, tässä vaiheessa
molemmat etuovet ovat käyneet peltisepällä oiottavana ja
saaneet pinnalleen pohjamaalin.



Päivitys 31.07.2012:

Swinger palasi peltisepältä heinäkuun alussa. Vaihdettiin aika tavalla peltiä lommoisten, reikäisten tai muuten huonossa kunnossa olevien tilalle.
Vaihtolistalla olivat molemmin puolin takalokasuojat, kynnyskotelot, ns. door jamb'it (ovea vastapäätä pilari, jossa lukon vastakappale).
Lisäksi koko lattia tulipellistä taka-akselin ylitykseen saakka. Takakontin lattia, sen levennykset ja erilaiset vahvistukset.
Varsinkin tulipellin kaikki "itseaiheutetut" ylimääräiset reiät hitsattiin umpeen. Etupään apurungon hapertuneet osat korjattiin laatikon tukipalkista etujousitukseen saakka.
Takapyöräkotelot tehtiin sen verran isoiksi että saadaan isompi pyörä helposti mahtumaan.
Koska takayörän kaari on nyt alkuperäisen mallinen niin jotta halkaisijaltaan n. 30 tuumainen pyörä mahtuisi niin pyöräkaaren etuosaa siirrettiin eteenpäin n. 10 senttiä. Mutta malli säilyy alkuperäisenä.
Kaikki pellit olivat AMD'n valmistetta. Yleisen ymmärryksen mukaan ehkä paras merkki peltiosissa. Peltiseppä kyllä antoi palautetta että ovat melko ohutta tavaraa.
Seuraavaksi sitten pitäisi saada kunnolliset kaaret kabiiniin.











Päivitys 10.3.2017:

Edellisen päivityksen jälkeen on kaikki hitsaukset ja vahvistukset tehty, keulaan tuli Magnum Forcen tukirakenne.
Kaaret jää toistaiseksi pois.
Ennen maalaria kaikki hitsaus ym. saumat on käyty läpi ja suojattu korikitillä.
Auto kävi maalarilla ja laitettiin epoksia kolme kerrosta.
Flippikeulan kiinnikkeiden ja itse pinnan tasoituksen kanssa aikaa on vierähtänyt.
Kun keula on custom niin kaikki kiinnikkeet akselit yms. täytyy kehitellä aivan alusta tai valmiista muokaten.
Takaluukkuun, alkuperäinen pelti, piti pyöräkoteloiden takia tehdä mekanismi uusiksi, luukun aukiolon varmistaa yksi kaasujousi.
Tekniikkaakin on keretty tilata ja nyt parhaillaan on sovitus meneillään konehuoneeseen.
Moottori on Indyn 500 alakerta, kannet ja imusarja Trickflowta.
Peltisarjat ovat TTI 2 tuuman putket.
Jarrujen kanssa täytynee pärjätä sopivalla pääsylinterillä. Tehostajaa ei mahdu ilman isoja muutoksia tulipeltiin tms.







1 kommentti: