sunnuntai 4. maaliskuuta 2012

8. Plymouth Valiant 1965






Omistaja: Matti Färm
Paikkakunta: Oulainen

Tämäkin yksilö on aloittanut matkansa pikkukuutosella ja
rattimanuaalilla, ilman sen kummempia varusteita. Minua edeltävällä
omistajalla Vallu on ollut ilmeisesti jonkinlaisena
käyttöharrasteautona. 80-luvun alussa on jo tehty laaja peltiremontti,
käyttövoimana on ollut ensin petrooli ja sitten 2,8 diesel. Jarruiksi
oli päivitetty nelimäntäiset levyt ja alla rallyewheelsit. Vallu jäi
pois käytöstä -96 vuoden lopussa, Nissanin moottori siirtyi 242 Volvoon
ja kori jäi hyvin öljyttynä Vihanti-Raahe tien varteen seisomaan.
Luonnollisestikaan se ei ollut koskaan myynnissä, kun sitä koittivat
kysellä.
Kesällä -05 isällä oli remontissa paikallinen -65 Barracuda, johon hän
tarvitsi joitain osia. Isä sitten kysyi tätä varaosiksi, niin johan
olikin jouten. Taisi olla jo hakureissulla, kun sanoin isälle, ettei
tätä pureta, ja ostin sen heti itselle.
Ensimmäiseksi hitsasin pari paikkaa pohjaan, mistä myyjä ostohetkellä jo
sanoikin. Sitten laitoin alle jo valmiina olleen etuakseliston,
sisältäen 11,75" isojakoiset levyjarrut, boxatut alatukivarret, boxatun
k-palkin, 28mm vakaajan yms. Keulalle nostettiin nurkista myös
kuutoskone ja A833 nelivaihteinen manuaalilaatikko, että saa ajamalla
siirrellä.
Näin se menikin sitten syksystä -05 kevääseen ?11, jolloin tuli yhtäkkiä
ajatus päähän, että nyt kaivetaan Valtteri ajoon. Muutaman tunnin
aherruksen jälkeen saatiin Valiantti nykäistyä nelivetotraktorilla
pihalle. Takapotkulla ei lähtenyt, sen verran syvälle oli katokseen
uponnut. Nyt keulalle nostettiin nurkissa ollut vähän piristetty 318 ja
peräksi kasivartti 3,55 välityksellä ja lukolla, sekä Hotchkissin
lehtijousilla. Tällä kokoonpanolla tulikin leima toukokuun lopussa.
Varttimailillakin tuli käytyä, ajaksi tuli kohtuullinen 14,6/153.
Sisusta oli vielä kuin pommin jäljiltä, sinne kunnostin ?66 Barracudan
kojelaudan ja maalasin kaikki pielet uusiksi, matto tuli pikaisesti
metritavarasta.
Talven aikana perä vaihtui vielä 8 ¾ tuumaiseen 3,23 välityksellä ja
lukolla, kestääpähän varmasti tuon työnalla olevan ahdetun 170 kuutosen
väännöt radalla :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti